Veelgestelde vragen

Vragen over de App

Hoe kan ik MijnEnergiebundel op mijn mobiele telefoon zien?

Je kan de app gratis downloaden via de App Store (iPhone) en de Playstore (Android). Log in met jouw mailadres en het door jou aangemaakte wachtwoord. Hier kan je jouw energieverbruik en bespaartips bekijken.

App Store Google Play

De eerste keer inloggen
Hoe werkt MijnEnergiebundel?

Voor als je meer wilt weten over de verschillende widgets in de app, hebben we een rondleiding gemaakt. Deze tref je aan als je voor het eerst inlogt en daarna kan je deze steeds opnieuw bekijken via ‘menu’ > ‘rondleiding’. 

Zo werkt de app
Mijn applicatie werkt niet, wat kan ik doen?

Stuur een bericht via het contactformulier en geef aan wat er niet werkt en of je Android of iOS gebruiker bent. Als je hierbij jouw gebruikersnaam (emailadres), telefoonnummer en adres doorgeeft kunnen wij je sneller helpen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat kan ik doen?

Klik in het inlogscherm op ‘wachtwoord vergeten’ in de app of op MijnEnergiebundel. Je ontvangt van ons een mail met een reset link voor je wachtwoord. Maak via de link een nieuw wachtwoord aan en log daarna in met jouw e-mailadres en nieuwe wachtwoord.

Ik wil mijn account activeren, maar weet niet welk e-mail adres de woningcorporatie van mij heeft doorgegeven. Wat kan ik doen?

Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld daarbij je naam, straat, huisnummer en e-mailadres dat je wilt gebruiken. Wij passen dit voor je aan en sturen je een mail met link om jouw wachtwoord aan te maken en in te loggen.

Ik wil graag een abonnement op MijnEnergiebundel. Hoe kan ik dat regelen?

Watch-E levert de applicatie niet direct aan consumenten. De applicatie wordt geleverd aan woningcorporaties en aannemers, die de applicatie aanschaffen om prestaties van de installaties te bewaken en bewoners inzicht te geven in de energieprestaties van de eigen woning. Je kan vragen aan jouw woningcorporatie om energie prestatiemanagement toe te passen met MijnEnergiebundel van Watch-E.

Over Energiebundels

Hoe kan het dat mijn bundel per dag of maand verschilt?

In MijnEnergiebundel werken we met energiebundels voor een heel jaar.

Met het berekenen van de maand- en dag bundel houden we rekening met de seizoenen. Daarom heb je in april bijvoorbeeld een andere bundel dan in mei, en zeker een heel andere bundel dan in de wintermaand januari. In de winter verwachten we namelijk dat je meer elektriciteit en warmte nodig hebt, omdat er minder lichturen per dag zijn en de buitentemperatuur lager is.

Zo kan jij het hele jaar per dag en maand bepalen of de doelstelling voor jouw woning gehaald worden.

Wat is gebouwgebonden gebruik en de gebouwgebonden bundel?

Bij het gebouwgebonden gebruik in de app kan je bekijken wat de installaties in jouw woning voor verwarmen, ventileren en warm water verbruiken.

Ook kan je hier zien of dit verbruik binnen de bundel blijft die hiervoor is afgesproken. In de winter gebruik je meer energie om de woning te verwarmen. Daarom heb je in de winter een hogere gebouwgebonden bundel dan in de zomer.

Gebouwgebounden gebruik

Wat is huishoudelijk gebruik en de huishoudelijke bundel?

Bij huishoudelijk gebruik in de app kan je vergelijken of je meer of minder elektriciteit verbruikt dan er beschikbaar is voor huishoudelijke gebruik.

De hoeveelheid energie die hiervoor berekend en beschikbaar gesteld is, is jouw huishoudelijke bundel. Huishoudelijk gebruik is het elektriciteitsverbruik voor zaken als wassen, drogen, koken (bij inductie/elektrisch), vriezen, stofzuigen, apparaten opladen, TV-kijken, etc. Het huishoudelijk gebruik wordt berekend met behulp van de slimme meter standen (teruglevering en netgebruik) en het gebouwgebonden verbruik.

Wat zijn energiebundels eigenlijk?
Wat is een energiebundel

Energie Prestatie Vergoeding (EPV)

Wat is EPV?

E, P, V… Die term was ook al veel in het nieuws en heb je vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat is dat nou eigenlijk?

EPV staat voor Energie Prestatie Vergoeding. Dit is een vergoeding die sommige huurders aan de woningcorporatie betalen voor een zeer energiezuinige en comfortabele woning. Door slimme installaties wordt het energieverbruik veel efficiënter en de woning een stuk comfortabeler. Als jij in zo’n woning ook nog eens slim met je energie omgaat, krijg je daar een flink lagere energierekening voor terug. 

EPV in het kort uitgelegd
Ik betaal EPV, heb ik nog een contract met een energieleverancier nodig?

Om die (flink lagere) energierekening maandelijks te ontvangen, heb je een contract nodig met een energieleverancier. OOK als je aan de woningcorporatie EPV betaald. Je betaalt aan de energieleverancier namelijk voor vastrecht, netwerkkosten en transportkosten, plus jouw maandelijkse voorschotbedrag. Sluit, om boetes te voorkomen, dus altijd een contract met een energieleverancier af. 

Let bij het kiezen van een leverancier altijd op de vergoeding die je krijgt voor teruglevering! 

Waarom is een energieleverancier nodig?

Mutatie, Kwartaal & EPV rapportages

Wanneer krijg ik mijn EPV jaarrapportage?

De EPV jaarrapportage krijg je in de eerste helft van het opvolgende kalenderjaar. De uiterlijke verzenddatum is 30 juni van het volgende kalenderjaar. Meestal ontvang je de rapportage al in januari of februari.

Ik ben verhuisd, wanneer krijg ik mijn EPV jaarrapportage?

Bij vertrek uit de woning waarvan wij de prestaties bewaken, heb je een mutatierapportage van ons ontvangen. Hierin vind je informatie over de garantieafspraken en energieprestaties van jouw woning. 

Ik ben net in een woning komen wonen, wanneer krijg ik een rapportage?

Na afloop van het kalenderjaar ontvang je de EPV jaarrapportage over de periode dat je in het huis woont. Na ieder kwartaal ontvang je een kwartaalrapportage. Uiteraard kun je te allen tijde de status van jouw woning bekijken in de app.

Wanneer krijg ik mijn kwartaalrapportage?

Je krijgt dit kwartaal de rapportage over het afgelopen kwartaal. Deze zetten we voor jou klaar in de app.

Ik begrijp niet wat ik in mijn EPV-, mutatie- of kwartaalrapportage zie

Stel je vraag of maak een afspraak voor ons online energiespraakuur via het contactformulier.
Bellen mag ook op 085 130 32 66 (maandag t/m vrijdag 09:00-17:00 uur).

Energierekening en energieleverancier

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een energieleverancier?

In een woning met een traditionele energiehuishouding, zijn vooral de prijzen voor gas en elektriciteit belangrijk. Deze prijzen hebben in deze situatie de meeste invloed op de hoogte van de maandelijkse rekening.

In een NOM, BENG of andere verduurzaamde woning met zonnepanelen is vooral het teruglevertarief van belang. Dat is de prijs die de leverancier aan jou betaalt voor elke terug-geleverde kWh elektriciteit. Dit tarief verschilt per leverancier. In 2019 liepen de prijzen uiteen van € 0,04 tot € 0,11. 

Kijk goed welke energieleverancier past bij jouw situatie en vergelijk teruglevertarieven. Op internet vind je een actueel overzicht van de terugleververgoedingen. Bijvoorbeeld via: https://www.independer.nl/energie/info/zonnepanelen/terugleververgoeding.aspx of via: https://www.energieleveranciers.nl/zonnepanelen/terugleververgoeding-zonnepanelen  

Hoe kan het dat ik in een NOM, Energieneutrale of BENG woning woon en toch een hoge energierekening heb in de wintermaanden?

Bij een NOM woning is de doelstelling dat over een heel jaar net zoveel elektriciteit duurzaam wordt opgewekt als gebruikt. Hierbij wordt uitgegaan van gemiddelde weersomstandigheden en een gemiddeld gebruik van de woning. Om de NOM status te behalen wordt de woning uitgerust met slimme installaties, zoals zonnepanelen, een warmtepomp en ventilatie.

In de winter is er minder zonopwek door kortere dagen en minder zon. Daarnaast is het elektriciteitsverbruik hoger doordat het huis verwarmd moet worden. Daarom is in de winter de energierekening niet nul. Dit wordt gecompenseerd met de zonopwek in de zomer. Dan wordt er gemiddeld meer energie opgewekt dan verbruikt.

Energiebesparen

Hoe kan ik het snelst energie besparen?

Je kan het snelst energie en geld besparen door korter te douchen: warm water is de grootste energieslurper in de woning.

Gemiddeld douchen we 8,5 min. Als je dit, bijvoorbeeld met een douchecoach, terugbrengt naar 5 minuten of minder, levert dat een grote besparing op jaarbasis op. Pas je daarnaast ook nog een waterbesparende douchekop en doorstroombegrenzers toe, dan maak je helemaal grote bespaarsprongen.

Check de tipkalender in jouw app voor meer makkelijke bespaartips.

Snel energiebesparen
Ik zet mijn wifi regelmatig uit om stroom te besparen. Is dat erg?

De monitoring werkt niet via jouw router of modem. Je kan dus gerust jouw wifi uitschakelen, zonder dat dit invloed heeft op het bewaken van de energieprestaties van jouw woning. 

Ik wil de hoofdschakelaar omzetten als ik op vakantie ga, om energie te besparen. Is dat erg?

Ja, installaties in jouw woning voor verwarming en ventilatie werken niet meer als je de hoofdschakelaar omzet. Ook werkt de zonnepanelen installatie dan niet, en loop je dus zonopwek mis. Laat de hoofdschakelaar dus altijd aanstaan.

Als je energie wilt besparen wanneer je lang van huis bent, zoals tijdens een vakantie, kan je wel:

  • De koelkast/ vriezer leeghalen, uitschakelen en ontdooien. Laat de deur op een kier staan
  • Het ventilatiesysteem op de vakantiemodus of laagste stand zetten
  • De thermostaat omlaag draaien (doe dit in geval van een warmtepompinstallatie alleen wanneer je langer dan een week weggaat)
  • Alle stekkers en adapters uit het stopcontact halen
     
De omvormer van mijn zonnepanelen geeft andere gegevens weer dan de app. Hoe komt dit?

Onze meter die de zonopwek meet is zeer nauwkeurig. Soms kan het zijn dat de omvormer eerder in is geschakeld dan onze monitoring, dan zie je wel een verschil van een bepaald aantal kWh.  

Er kunnen ook kleine verschillen ontstaan als alles tegelijk wordt ingeschakeld. Dat is niet verontrustend. Het verschil tussen werkelijke opwek en gemeten opwek is kleiner dan 1%. Twijfel je hierover, neem dan contact op via het contactformulier.
 

Online Energiespreekuur

Wat is het online energiespreekuur?

Tijdens het online energiespreekuur kan je - op afspraak - inbellen met één van onze consulenten. De consulent ondersteunt jou met het aflezen van de app, en vragen over energie in de woning en energie besparen.

Ik wil een afspraak maken voor het online energiespreekuur

Het energiespreekuur vindt eens in de twee weken plaats op donderdagochtend. Neem contact met ons op via het contactformulier en vermeld daarbij:

  • Onderwerp: energiespreekuur
  • je naam, straat, huisnummer, telefoonnummer & e-mailadres.  

We sturen een mail met de afspraakbevestiging 

Overig

Mijn vraag staat hier niet tussen, hoe kan ik toch een antwoord krijgen?

Stel je vraag of maak een afspraak voor ons online energiespreekuur via het contactformulier. Bellen mag ook op 085 130 32 66 (maandag t/m vrijdag 09:00-17:00 uur)